Народжені Карпатами або Плакатний проект як джерело візуальних емоцій

27 квітня за програмою The Great Library Week – Великого бібліотечного тижня, організованого у науковій бібліотеці Київського національного університету культури і мистецтв з нагоди Всесвітнього дня книги і авторського права – пройшов Design day.

Гарною квітневою традицією стало проведення спільних заходів бібліотеки та кафедри графічного дизайну у рамках Днів науки у КНУКіМ. З успіхом пройшли виставки Арт-буків студентів (2016, 2017), виставка гобеленів «Творчі інсталяції» викладача кафедри, кандидата мистецтвознавства Оксани Чуєвої (2017), презентація плакатного проекту «Народжені Карпатами – ІІІ» (2018).

Автор концепції проекту «Народжені Карпатами» – голова секції плакату та графічного дизайну КОНСХУ, викладач кафедри графічного дизайну КНУКіМ, кандидат мистецтвознавства Андрій Будник, презентуючи проект у бібліотеці університету, зазначив: «Плакатна акція Народжені Карпатами повертає історичну пам’ять, виявляє специфіку особистісного представництва регіону, його вплив на життя країни. Жанр плакату актуалізується, наповнюється новими змістами, реагує на виклики часу, виконує важливу соціальну місію. Мистецтво плакату наразі – важливе джерело візуальних емоцій. Дизайн, та, передусім, плакат, – жанр, де креативність культивується, де формуються візуальні смаки суспільства. Плакат як різновид тиражної графіки має можливість охопити велику аудиторію».

Активними учасниками плакатних проектів були студенти і викладачі КНУКіМ. Кількість студентських робіт щорічно зростала не лише кількісно (у 2016 році представлено 16 плакатів; у 2017 – 23, у 2018 – 37), а і якісно (Наталія Авраменко, плакат «Богдан Ступка»).

За словами викладачів кафедри графічного дизайну, учасників акції, студентам зрозуміліше створювати плакати на теми, пов’язані з культурою, мистецтвом, літературою, які дотичні або споріднені з напрямками підготовки в університеті. Таким чином демонструються результати фахової підготовки з профільних дисциплін – історії дизайну, мистецтвознавства. Затребуваною є патріотична тематика, україністика, прославлення героїв Майдану, учасників АТО.

Відповідаючи на запитання, які плакати отримали найбільше визнання, Андрій Будник зазначив, що «іноземні гості більше полюбляють плакати про особистостей із їхніх країн. Наприклад, Надзвичайний та Повноважний посол Молдови в Україні Руслан Болбочан фотографувався із плакатом про молдавського шрифтовика Іллю Богдеску. Посол Румунії – з плакатами, присвяченими драматургу Ежену Іонеско і скульптору Костянтину Бранкузі. Мешканці Карпатського регіону віддають перевагу особам із їхніх містечок. Творчій молоді і студентам подобаються твори радикального дизайнерського рішення, такі, що ламають стереотипи. Наприклад, класичний український письменник Роман Іваничук із панківським ірокезом.

Довідка:
Плакатний проект «Народжені Карпатами» є частиною Локації «Art SPACE» Міжнародного фестивалю мистецтв «Карпатський простір», що від 2016 року щорічно на початку травня проходить в Івано-Франківську. Організатором форуму і проведення виставок є голова Національної спілки театральних діячів України Богдан Струтинський.

За своєю суттю плакатний проект – це галерея видатних особистостей (вчених, художників, співаків, акторів, композиторів, суспільних, релігійних і політичних діячів), життя та діяльність яких пов’язані з Карпатським простором. Шрифти, форми, яскраві кольори плакатів підкреслюють просвітницький зміст акції, пропонують по-новому поглянути на видатні імена, згадати історію Карпатського регіону.

Гості Першого фестивалю та мешканці Івано-Франківська активно обговорювали події та постаті, представлені у 2016 році, та запропонували список особистостей, які не були ще відображені у проекті. У перспективі планується створення плакатів іноземними митцями про особистостей із 9 зарубіжних країн Карпатського регіону.

Крім того, проведення першого проекту стимулювало розвиток суміжних і паралельних проектів із плакатною складовою, наприклад, комплект із 24 плакатів та комплект із 24 листівок «Українці, що змінили світ» (українською та англійською мовами). На лицевій стороні – репродукція плакату про видатну особистість, на зворотній – текст і портрет видатної особистості.

«Мистецтво не може звучати у порожнечі, на
самоті. Плакат, як жанр, має бути серед людей,
просто неба. Мистецтво тільки тоді чогось варте,
коли є зворотній зв’язок, комунікативний контакт.
Новим є звернення митців не лише до персон,
а й до явищ, які дав Карпатський край людству.
Це – опришківський рух, феномен мольфарів,
винятковий героїзм українських січових стрільців
«Карпатської варти» (Karpathen Wacht).
Тож мистецтво розширює свої межі, культурні
кордони регіону і межі свідомості кожної людини».

Богдан Струтинський, голова Оргкомітету Міжнародного мистецького фестивалю країн Карпатського регіону «Карпатський простір», генеральний директор-художній керівник Національної оперети України, народний артист України, голова НСТДУ

Олена Скаченко

Поділитися:
* * *
Отримуйте новини там, де вам зручно:
Facebook / Твіттер / Український простір