Інтернет-провайдер «Ланет» прокоментував звинувачення у цензурі

Поділитися:
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    3
    Shares

У кінці минулого року інтернет-провайдер “Ланет” оголосив про припинення ретрансляції у своїй мережі телеканалів “NewsOne” та “Максі-ТБ”.

Близькість цих медіа до певних політичних сил спричинила потік звинувачень на адресу провайдера – від цензури до виконання вказівок влади й перешкоджання свободі слова.

ЧИТАЙТЕ: Рабінович: Влада не припиняє тиску на незалежні засоби масової інформації

З огляду на це підприємство оприлюднило офіційний коментар, який ми наводимо повністю.

***

31 грудня 2018 року провайдер Інтернет та кабельного телебачення Мережа Ланет на своїх офіційних ресурсах опублікував інформацію про припинення трансляції телеканалів «NewsOne» та «Максі TV» («НАШ») в мережі кабельного телебачення (як в аналоговому, так і в цифровому), а також у сервісі онлайн-телебачення Ланет.TV.

Причина такого відключення – закінчення строку дії договорів на право ретрансляції, а також зафіксовані Національною радою з питань телебачення і радіомовлення випадки порушень законодавства зі сторони телеканалів, які траплялися протягом 2018 року.

У першу чергу варто зазначити, що будь-яке співробітництво провайдера і приватного телеканалу лежить у площині договірних відносин. Обов’язковими для трансляції є ті програми, які передбачені переліком універсальної програмної послуги. Очевидно, що ні «NewsOne», ні «Максі TV» («НАШ») у цьому переліку немає.

Договір про поширення телеканалу «Максі TV» діяв до 31.12.2018 року. Хочемо звернути увагу, що у цьому договорі йшлося саме про телеканал «Максі TV» з відповідним логотипом і програмною концепцією. Натомість жодних договорів про трансляцію телеканалу «НАШ» Мережа Ланет ніколи не підписувала. Саме зміна програмної концепції та логотипу призвели до застосування Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення щодо мовника санкції у вигляді «оголошення попередження» через недотримання умов ліцензії. Окрім того, Нацрада відмовила телеканалу у переоформленні ліцензії.

Враховуючи це, ми мали право розірвати договір і вимкнути канал у день зміни програмної концепції та логотипу з «Максі-ТБ» на «НАШ», але вирішили виконати свої договірні зобов’язання перед іншою стороною до кінця.

У випадку із телеканалом «NewsOne» ситуація дещо інша. Трансляція телеканалу відбувалася на підставі Ліцензійного договору про поширення телеканалу, який був укладений строком до 31.12.2017 з можливістю автоматичної пролонгації у випадку, якщо жодна зі сторін не заявить своє бажання його розірвати. Таке бажання ми висловили наприкінці 2018 року – завчасно, з дотриманням вимог законодавства і пункту 9.2 ліцензійного договору.

Окрім того, існує ще один договір, який врегульовує фінансові умови і за яким телеканал зобов’язується платити провайдеру. У самому договорі вказано, що він діє до 31 грудня 2019 року, але фінансові умови окремо прописані для 2018 та 2019 років. Даний договір також передбачає, що будь-яка зі сторін може ініціювати перегляд ціни або достроково припинити його дію, повідомивши іншу за 30 днів. Мережа Ланет прийняла рішення виконати всі свої зобов’язання на 2018 рік, а на 2019 повідомити про небажання продовжувати співпрацю (звісно ж, з дотриманням строків і порядку, встановлених договором).

Наше небажання подальшої співпраці з каналом «NewsOne» пов’язане із зафіксованими Нацрадою численними випадками порушень законодавства зі сторони каналу. Так, наприкінці літа 2018 року стало відомо про зміну власника каналу, а відповідно й редакційної політики. Про такі зміни не було повідомлено ні нас, як партнерів, ні Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення, у зв’язку з чим регулятор призначив позапланову перевірку ТОВ «Новини 24 години» щоб перевірити інформацію про структуру власності цього телеканалу.

Також Нацрада оголошувала попередження мовнику за недотримання правил мовлення у дні жалоби та транслювання передач, що містять популяризацію чи пропаганду «органів держави-агресора», призначала позапланові перевірки через зафіксовані в ефірі ознаки поширення мови ворожнечі (щодо такої перевірки до регулятора зверталася і Служба безпеки України) і розміщення в ефірі карти з територією України без півострова Крим. Детально ці та інші порушення проаналізовано на сайті «Детектор медіа»: «Що не так із NewsOne?», «Незалежна медійна рада знайшла мову ворожнечі і виправдання агресора на NewsOne»).

Окремо хочемо згадати про прийняття Верховною Радою України Постанови «Про схвалення пропозицій щодо застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», якою, окрім іншого, пропонувалося ввести санкції проти каналу «NewsOne».

Усі ці випадки вплинули на рішення керівництва Мережі Ланет щодо подальшої трансляції телеканалу, який зарекомендував себе як ненадійний партнер, і співпраця з яким може нести репутаційні ризики для компанії.

Про своє рішення розірвати договір Мережа Ланет повідомила іншу сторону в кінці листопада (в тому числі рекомендованим листом). Також було проведено ряд особистих зустрічей з представниками каналу, на яких ми підтвердили свою позицію.

Очевидно, що ситуація з відключенням телеканалів, яка зазвичай є рутинним процесом для будь-якого провайдера, у даному випадку набрала великого розголосу, тож її варто розглядати у двох площинах. По-перше, співпраця провайдера і телеканалу – це договірні відносини двох суб’єктів господарювання.

Уже після винесення даного питання у публічний простір, ми дізналися про те, що телеканал звернувся до Господарського суду м. Києва з позовом про визнання відмови недійсною та зобов’язання виконання договору. Цей позов було подано каналом ще 22 грудня 2018 року, тобто до фактичного припинення дії договору і до припинення трансляції Мережею Ланет. На нашу думку, це є ще одним свідченням ненадійності каналу «NewsOne» як бізнес-партнера.

З іншого боку, є публічна площина питання, в якій відкрилися обставини, що показують методи роботи телеканалу. У процесі розвитку ситуації з припиненням трансляції телеканали «NewsOne» та «НАШ» («Максі-ТБ») розпочали широку інформаційну кампанію. Наприклад, зафіксовано використання в ефірі каналу «NewsOne» у період 01-03.01.2019 таких матеріалів:

  • відеоролик тривалістю 45 с, який відтворювався щогодини;
  • повторення у рухомому рядку щодві хвилини заклику переключатись на інші мережі (з указанням контактів конкурентів);
  • вплітання у всі види програм теми «Ланет»: обговорення з гостями студії, новинні блоки, думки експертів, інтерв’ю з керівництвом каналу з частотою раз на годину та тривалістю до 15 хв.

За попередньою оцінкою, частина матеріалів може носити ознаки порушень Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» та Закону України «Про рекламу». Це питання наразі знаходиться на опрацюванні в юридичному відділі компанії з метою отримання належної правової оцінки.

Провівши моніторинг аудіовізуального ряду, ми виявили включення у регулярні повідомлення маніпулятивних однотипних фраз, що не стосуються господарської площини взаємовідносин. Ключові з них:

  • наступ на свободу слова;
  • політизованість рішення провайдера;
  • зв’язок відключення зі стартом передвиборчої кампанії.

Протягом перших двох діб розвитку ситуації в публічній сфері ми зафіксували понад 100 публікацій на російських сайтах та підконтрольних Кремлю медіаресурсах. Зібравши всі посилання, які були виявлені на момент моніторингу (повний перелік за посиланням), ми побачили, що цей інфопривід використано на понад 100 ресурсах, які регулярно практикують розміщення проросійської пропаганди. Багато з них у своїх публікаціях ретранслювали початкові тези «NewsOne» про «наступ на свободу слова», «політизованість» та «старт передвиборчої кампанії». Зокрема серед ресурсів, що висвітлюють це питання, «Россия сегодня», «Вести», Life, а також такі славнозвісні, як «Антимайдан», «Русская весна», «Комсомольская правда» та багато інших.


Ситуацію прокоментували навіть в Держдумі РФ.

Також вдалось отримати запис відео з випуску новин на російському «Первом канале» (запис за посиланням), де говориться про відключення «NewsOne» та ретранслюються ключові тези:

  • зв’язок відключення з виборами;
  • утиски свободи слова;
  • політичні мотиви.

Отже, на нашу думку, дивним виглядає те, скільки публікацій з’явилося в російських ЗМІ, в яких транслюються ті самі тези, що і на ресурсах «NewsOne». Залишається відкритим питання щодо зв’язку телеканалу з російськими ЗМІ. Не зрозуміло, як подібний ресурс, який систематично порушує законодавство, може продовжувати працювати на території України, особливо в умовах, коли країна знаходиться у стані війни.

На даний момент триває судове провадження. При цьому ми спостерігаємо активну інформаційну кампанію в ефірах телеканалів та неймовірний шквал повідомлень з шаблонними звинуваченнями нас в абстрактних речах, підкріплений масованими публікаціями ЗМІ. Всі ці дії дають підставу вважати, що в такий спосіб намагаються, у тому числі, чинити тиск на суддів.

Оскільки зміни в частотних планах телеканалів відбуваються регулярно, то в нашій мережі діють напрацьовані процедури супроводження цього процесу: інформування користувачів, обробка звернень, облік статистики причин та характеру звернень, фіксація руху абонентської бази. Попри заклики телефонувати до call-центру оператора в комунікаціях «NewsOne», ми не спостерігаємо жодних аномальних перевантажень вхідної лінії. Графік черги у ці дні не перевищує визначені норми, що видно на скріншоті з моніторингу завантаженості вхідної лінії call-центру за три дні (зелена лінія – це оператори в лінії, темно-червона – розмови, що тривають, рожева – дзвінки на паузі під час розмови, синя – черга).


За характером звернень ми бачимо дещо вищий інтерес до наповнення ТВ-пакетів, ніж зазвичай, однак це все ж не найпопулярніші питання в отриманих дзвінках. Після відключення ми отримуємо в середньому 119 дзвінків за день з питаннями відсутності каналів, у 7 з них мова йде про відключення послуги кабельного телебачення.

Для оцінки популярності телеканалів «NewsOne» та «НАШ» («Максі-ТБ») наведемо динаміку місячних значень частки перегляду Shr% в рамках платних пакетів Ланет.TV.


Так, з березня 2018 року телеканал «NewsOne» регулярно втрачав увагу аудиторії і в грудні поступився другим місцем серед інформаційних мовників каналу «Прямий», отримавши місячну частку перегляду Shr% 1,12%. З цим значенням «NewsOne» посів 15 місце серед усіх телеканалів сервісу. Результати «Максі-ТБ» на порядок нижчі: в грудні цей канал отримав 0,14% частки перегляду Shr%.

Розмістивши інформування на офіційних ресурсах Мережі Ланет, у тому числі і на Facebook-сторінці, яка дозволяє нам активно комунікувати з користувачами, ми отримали дуже широкий відгук аудиторії. Публікація зібрала понад 10 000 взаємодій: уподобання, коментарі, повторні публікації, переходи на сайт тощо. Ми вдячні всім користувачам, які підтримали нас і поставились до ситуації з розумінням. Частину відгуків, які ми отримали, були відверто ворожого характеру з порушенням правил комунікації у спільноті. Як з’ясувалось згодом, у повідомленнях «NewsOne» фігурували посилання на нашу публікацію із закликами висловлювати незадоволення компанією. Реагуючи адекватно та з дотриманням правил, ми плідно поспілкувалися з більшістю користувачів та готові до подальшого діалогу.

У наступні дні ситуація розвивалася, ми почали фіксувати численні публікації в українських ЗМІ, які висвітлювали хід подій (liga.net, detector.media, telekritika.ua та багато інших), а також виявляти в результатах моніторингу у соціальних мережах тисячі публікацій, в яких користувачі підтримували позицію нашої компанії та палко обговорювали події навколо відключення і зв’язку відключених каналів з російськими медійними потужностями. Ця шалена підтримка дозволила нам укріпитись у своїх переконаннях та прагненнях.

З огляду на наш досвід, також постає питання, як інші суб’єкти господарювання, інші українські провайдери зможуть продовжувати співпрацю з такими партнерами, як телеканали «NewsOne» та «НАШ» («Максі-ТБ»)?


Поділитися:
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    3
    Shares
Телеграм-канал Мова й історія

Be the first to comment

Leave a Reply